Ini lah Jawapanya

Bismillahirrahmanirrahim..

"manusia akan tampil sebagai dirinya apabila mereka mengalami tekanan" 

Assalamualaikum w.b.t

cerita 1 :perbualan aku dengan seorang rakan

rakan 1 : buat ape sekarang ?
aku : cakap ngan kau hehehehe...
rakan 1 : tak kelakar ok ! serius la..buat ape sekarang ? i mean kerje ke ape ke..
aku: tak buat ape2 aku duduk rumah je..jadi superbibik sepenuh masa...
rakan 1 : tak bosan ke ?
rakan 2 : serius cakap ,aku bosan sangat dok rumah tu . sebab tu aku kerja .
rakan 1 : same la aku pun.bosan duduk rumah ..
aku : hanya diam dan biarkan ia berlalu....

Alhamdulilah aku masih bernafas di bumi Allah ini dan jemariku masih bolah menari2 ligat lagi atas keyboard nie.Nampak dilema aku sekarang ? .Sebenarnye tak la dilema mane pun.

OK ! biar aku bercerita dulu baru kalian justifikasikan a.k.a judge life aku masa cuti nie eh..

Lately ramai orang tanya aku berkenaan aku tak nak cari kerja ke ape ke. Dan ini jawapan aku,aku happy duduk rumah tak bosan pun.

Sebenarnya aku tak lah duduk rumah sangat pun. Ok jangan fikir jauh sangat. Yes aku admit,yang aku hari2 keluar tapi aku keluar sebab ikut mama. Setiap hari aku akan ikut mama kemana jua mama pergi. Almaklum la mama kan kerja sendiri so aku ikut je la mama kemana pun mama pergi.Boleh kata tiap2 hari lebih kurang pukul 10 macam tu rutinnye la eh aku akan keluar ikut mama pergi majlis ilmu dekat masjid. Tak kira la masjid mana pun. Hari isnin mama ade pengajian kitab tanbihul ghafilin,hari selasa ade pengajian tafsir Al-Quran,hari rabu dekat yayasan restu,hari khamis ade kitab induk penyucian diri dan hari jumaat ceramah anjuran poliklinik an-nisa. Macam tu lah rutin hari2,kalau keluar awal pun sebab mama ade urusan dengan pihak bank ke macam tu la. Itu lah rutin aku.habis majlis ilmu tu lebih kurang pukul 11.30-12 tgh hari macam tu,selalu akan terus balik rumah sebab nak uruskan adik sekolah pulak.Tapi cuti sekolah nie terus pergi ke tempat kerja mama la. Tapi rutin ke majlis ilmu tu memang akan sama setiap hari cuma rutin selepas majlis ilmu je yang akan berubah bergantung kepada mama la. Senang cerita aku secara tak langsungnye da jadi P.A mama la.Ini bukan nak riak ke ape cuma sebab kenapa aku tak kerja.Jangan salah sangka pulak.Jangan kata aku acah2 alim pulak.Aku hanya ingin menjadi yang lebih baik.Apa salahnye masa cuti ini aku manfaat kan untuk memperbaiki diri aku.

Bila difikirkan balik,ini pendapat aku sendiri jangan ade yang terasa hati pulak ye !..
Seandainya aku kerja semestinya,masa aku habis dengan kerja balik kerja mesti lah da penat jadi masa bersama family tu da kurang la kan.Ada baiknya aku tak kerja jadi masa aku yang ada ni aku manfaatkan dengan spend time dengan family.Sebab bila fikir balik in future nanti insyaAllah aku dapat masuk u nanti aku da berhijrah ke tempat lain mungkin 3-4 tahun lepas tu insyaAllah habis je grad da ade kerja,kalau dapat kerja yang dekat dengan rumah Alhamdulilah masih boleh lagi nak berbakti dengan family tapi kalau jauh,kesempatan tu da tiada.Jadi masa yang ada ni aku manfaatkan lah dengan ikut mama,hantar/ambik adik pergi/balik sekolah.

Tambahan pula mama ngan ayah tak mendesak aku supaya cari kerja atau ape.Cuma kadang2 bila ade yang memanggil aku untuk membantu aku tolong la.Kalau ade kawan2 yang minta aku untuk check kan ape2 di internet sekiranya aku di rumah insyaAllah aku akan bantu mereka.Kebetulannya rumah aku pun ade wifi ,jadi tak la jadi masalah besar.Aku feel free je nak bantu korang ! .In fact kalau ade yang ajak aku keluar ke ape insyaAllah aku ok je kalau tak ape2 aral melintang la. =)

Jadi itulah jawapan aku berkenaan dengan ape yang kalian selalu tanya.Itu lah aku. Biarlah aku begini.Aku bersyukur kerana aku begini.Alhamdulilah

Popular posts from this blog

Angry people are not always wise

Perpisahan itu satu PERMULAAN